
Six Sigma

Six Sigma definition
The Greek letter “Sigma” mathematically represents the standard deviation of a population. Therefor is Sigma the indicator for the deviation from the statistical mean. Six Sigma seeks to methodologically make the performance of processes measurable using key figures. If there is a broad distribution indicating poor process capability, so you can analyse and determine with Six Sigma the cause and effect relationship indicating the specific process problem.
The systematic 5 phase model describes the logical approach for solving problems. This DMAIC cycle is only the beginning of an improvement approach. On the long run the organization achieves a new mindset and view over their processes. The goal is to establishing this mindset and workflow in organizations through a deployment.
The 5 Phases of the Six Sigma improvement process
short: DMAIC-Cycle
DEFINE
What exactly is the problem, how big is it and what is our goal?
CONTROL
How can the sustainability be assured (organizational anchoring)?
MEASURE
IMPROVE
ANALYZE
What are the (significant) core reasons for the problem (causal chain)?
DEFINE
Was genau ist das Problem, wie groß ist es und welches Ziel wird angestrebt?
MEASURE
Welche Prozessauswirkungen sind dafür verantwortlich und welche Performance liegt vor?
ANALYZE
Was sind die (signifikanten) Kernursachen für das Problem (kausale Kette)?
IMPROVE
Wie lässt sich das Problem beseitigen?
CONTROL
Wie wird die Nachhaltigkeit sichergestellt (Verankerung in der Organisation)?

This method derives from W. Deming classic PDCA (Plan / Do / Check / Act). Structuring on this method there are numerous tools (like the 7×7 toolbox) that help to identify and document problems in actual processes, make them measurable and analyzable.
Vorteile von Six-Sigma:
Nachhaltigen Erfolg
Six Sigma generiert nachhaltigen Erfolg und trägt somit wesentlich zum Wachstum und Bestand eines Unternehmens in schnelllebigen Märkten bei. Dies kann nur in laufender Innovation und Veränderung der Organisation erreicht werden. Six Sigma schafft die Basis für eine neue Kultur und eine fortwährende Erneuerung, welches als „geschlossener Regelkreis“ bezeichnet wird.
Fordert Leistungsziele
Six Sigma setzt bzw. fordert für jeden Leistungsziele. Jede Abteilung, jeder Geschäftsbereich und Mitarbeiter hat verschiedene Vorstellungen und Zielsetzungen. Six Sigma greift diese als Basis auf und liefert u.a. die tatsächlich benötigten Ziele an jeder Stelle innerhalb der Organisation.
Steigert den Wert für Kunden
Six Sigma steigert den Wert für Kunden. Ausschließlich gute oder fehlerfreie Produkte können in der heutigen Zeit keinen dauerhaften Erfolg mehr garantieren. Six Sigma hilft herauszufinden, welche Erwartungshaltungen und Vorstellungen Kunden haben, und dann zu planen, wie sie effizient und wirtschaftlich zu erfüllen sind.
Lernenden Organisation
Six Sigma fördert immerwährendes Lernen. In den 90er Jahren fiel zum ersten Mal der Gedanke der „lernenden Organisation“. Ein Konzept, welches vielen gefällt, aber schwer umsetzbar ist. Six Sigma hat hierzu einen Ansatz, der die Entwicklung und Verbreitung von Wissen innerhalb einer Organisation verstärken kann.
The Six Sigma roles
The Six Sigma hierarchy provides various roles for the people involved in improvement projects. The names are based on terms from Asian martial arts and have the title of „Belt“. Yellow Belts are the supporters of the Six Sigma project managers, Six Sigma Green, and Six Sigma Black Belts are independent project managers. Six Sigma Master Black Belts hold a leading position in the organization. Six Sigma Champions often come from the management environment and are responsible for projects and resource sponsorship. They drive project processing forward. This is why they are often referred to as Six Sigma sponsors.